Julles story del 3

Storebror hittas

Vad hände då med den första husbilen? Bilar och dess historier brukar många gånger visa sig vara rätt så fantastiska och denna är inget undantag. Länge florerade ryktet om att husbil nr 1 blivit uppskuren till torgvagn och sedermera skrotad. Anders gjorde tidigt själv sina egna efterforskningar och genom sitt företag Motortjänst i Lennheden fick han ju kontakt med diverse motorfolk. Ingen hade dock varken sett eller hört något. Namnet på privatpersonen som köpte ”Storebror” var osäkert och det fanns inget registreringsnummer att forska på ”case closed” med andra ord men historien tog en mycket märklig och nästan helt osannolik vändning...

Efter Claes besök i Lennheden och reportagen om nyförvärvet i bl.a. Klassiker och Nostalgia blev det givetvis en hel del surr hos Anders i Dalarna om husbilen. Anders berättar historien om bägge husbilarna och visar reportaget för sin gode vän Erik som är en riktig Saabtok. Erik har en släkting Olle som gillar åka crossmotorcykel och denne Olle var iväg på sin hoj för att kolla av ett markskifte. På vägen därifrån passerar han ett hygge och ute på denna kalyta ser Olle en märklig blåaktig låda. Han kliver av sin cross och förvånat närmar han sej det han först tror är en husvagn med konstiga lampor på fram. Vraket som Olle hittat imponerade väl inte sådär, men när han vid ett senare tillfälle sammanstrålar med Erik som nu köpt tidningen och visar Claes reportage för Olle, så utbrister han; "men en sån där vet jag ju vart det står..."

Erik ringer direkt till Anders som i sin tur kontaktar Olle och får bekräftat att det är den försvunna husbilen som dykt upp. Olle visar Anders till platsen som fotar och ringer till Claes på kvällen. Samma natt mejlas bilder på fyndet ner till Claes i Stockholm som mycket otåligt sitter och väntar vid sin dator och som alla förstår var tempen rätt hög på Klassikers redaktion just då.

Nr 1 hade alltså inte blivit någon torgvagn utan den okände ägaren fick ett löfte av en bonde att ställa upp vagnen som jakt/fiskestuga på ett skogsskifte nära en sjö strax utanför Grängeshammar. Det finns rykten om tomtbråk och att husbilen användes som kärleksnäste i en otrohetsaffär. Men helt klart är att husbilen gavs bort som gåva till bonden där den arvtagande sonen senare blev ägare till marken med tillhörande uppställd husbil.

Bärgningstrategi

Claes var givetvis eld och lågor över fyndet och på Svenska Saab Klubbens webbsidas forum skrev han ett inlägg den 25 mars -07 om det upphittade syskonet till sin egen husbil. Claes tanke var givetvis att någon i Saabklubben skulle känna renoveringstörsten slita tag i en och hugga på projektet men icke, mottagandet var minst sagt avslaget. Det var väl f*n oxå... tänkte Claes och startade en ny tråd den 22 maj -07 med ett mindre dolt budskap; Men FATTA trögskallar!! Ni sitter och diskuterar rätta kulörer på Sonetter å annat trams men när ett verkligt unikt Saabobjekt dyker upp för gratis avhämtning så sitter ni och sover...

Mitt eget intresse hade väckts redan vid Claes första inlägg, men från det till att bärga skrotet var det ju långt. Ganska snart utkristalliserades det att Jonas Leklem varit inne på samma tankar samt Hans Kaplan utanför Borlänge. Hasse hade för övrigt även varit och synat av objektet och temperaturen höjdes nu rejält på forumet ivrigt påhejade av Claes. Jonas och Hasse var för mej två helt okända bekantskaper men Jonas kom ut till Tängtorpet på kaffe, garagesyn och husbilssnack. Vi insåg tidigt att detta var ett för stort projekt att rå på ensam så en arbetsgrupp bildades förutom oss två med Arne Nilsson (Östersund) Hans Kaplan (Borlänge) Claes Johansson (Stockholm) och Martin Bergstrand (Uppsala) Martin startade direkt upp en privat diskussionsgrupp på nätet och en gruppmejl som löste kommunikationerna mellan oss. Samtidigt fortsatte resonemanget på forumet och inläggen i tråden började skena. Under hela sommaren var denna tråd den mest aktuella i Saabklubbens hela webbhistoria och bara under bärgningsveckan hade tråden mer än 10 000 visningar. Nu var det ju inte helt enkelt att bara åka ner till Grängeshammar för att bärga objektet. Efter en sen kvälls irrfärd där jag och frun lämnade spår efter Firebirdens breda sommarpjucks på någons gräsmatta kom Hans Kaplan till undsättning och visade oss på rätt väg.


Fortsättning följer...