Bilprovningen

Första kontakten 19/11 2007

Varit på bilprovningen idag och diskuterat husbilens möjligheter till registrering. Utan att säga för mycket känns det som om vi helt klart har stöd för våra tankar. Förklarade ingående hur viktigt det är bla. motorfordonshistoriskt sett mm. att ha kvar gamla årsmodellen osv. Det kändes som om vi var på samma nivå och det är klart, jag är ju inte heller direkt någon yngling med stora och orimliga visioner. Har ju presenterat mer än ett bygge för dessa herrar och kan nog påstå jag brukar ha någorlunda substans i mina frågor och att dom brukar lyssnar på vad jag säger.

Vi diskuterade givetvis vikter, framvagnsbelastningar osv. och Göran har tagit kopior på de dokument vi har och skulle kolla närmare på det hela. Det är ändrade regler på viktklassning av just husbilar och deras tjänstevikt-totalvikt kan idag till skillnad mot tex. personbilar ligga väldigt nära. Man tittar först på husbilens utrymmen/konstruktion och hur många passagerare den kan tänkas vara avsedd för. Så även om tex. själva chassiet från början klarar av en mycket högre lastvikt så klassas det då viktmässigt ner.

En totalvikt kan man "skapa" efter fordonets konstruktion givetvis med hänsyn till ingående komponenter och just där kan det vara aktuellt med SFRO:s hjälp. Nu är vi så pass lyckligt lottade att Ingemar Norrman, SFRO´s representant här i Östersund, bor i Ås... Alltså samma by som jag och Ingemar har endast 3 km färdväg hit där husbilen finns. Jag och Göran på bilprovningen kikade på regbeviset på bl a Martins 92´a. Den har en totalvikt på 1180kg och enligt svaga uppgifter rör sej husbilens vikt i detta område så där är det egentligen inget problem. Om det nu inte visar sej att på tok för många av dessa kilon ligger på framvagnen...


Vi behöver snarast en viktuppgift på vad en Saab 92´a väger på framaxeln

Den enda på framaxeln direkt viktbesparande åtgärden jag har hittat på husbilen är att montera batteriet bak bredvid bensintanken, då tappar vi kanske 12-15kg inte mer. Annars det som känns mest akut nu är att hitta ett ev. chassienr (ska leta) och sedan få en ursprungskontroll till stånd. Själva ursprungskontrollen är egentligen inget bekymmer då vi har full dokumentation från tillverkningen till dagens datum men ett aber är dock vi inte har en fullvärdig tidigare identitet att peka på (läs registrering). Ursprungskontrollen kan Göran göra på plats och när vi väl har ursprungskontrollen klar och dokumenet i pärmen... Då om något, kommer det kännas som om vi är ute på banan.