Julles story del 2

Husbilsbygge nr. 2

Tjurskallen Torsten gav ej upp och trots bakslaget med första husbilen byggde han ytterligare en på bara 128 dagar. Anders har berättat det kom kartongvis med sprillans delar som monterades samman allt eftersom bygget fortskred. Detta andra bygge baserades på en Saab 95 ”trepip” Alltså en mycket modernare konstruktion i fråga om hjulupphängningar mm. Denna husbil nr 2 gick även igenom besiktningen utan problem och Anders har berättat spännande historier om semesterresor i denna husbil där det tog dagar att förflytta sej några tiotal mil pga. alla människor som stoppade ekipaget och undrade vad fasen det var för ett slags fordon dom åkte i. Hypen var om möjligt ännu större än med ”ettan” och Saab själva var mer än på men antagligen kolliderade Torstens ide med deras egen produkt Saabo (husvagnen)

Det var alltså husbil nr 2 som bjudits ut på Blocket och som Claes Johansson motorskribenten på tidningen Klassiker köpte för några år sen. Nu moderniserad med V4 motor och som varit fullt körbar hela tiden. Claes gjorde givetvis en grundlig research av sitt inköp och historien bakom. Han hade tidigare inför ett reportage om udda bilar varit i kontakt med Anders angående ryktet om en Saabhusbil men pga. missförstånd vilken av husbilarna det gällde och nr 1 var ju sedan många år borta så hade Anders inte varit till någon hjälp. Claes körde vägen mot Dalarna och till Lennheden vid hemresan från Norrbotten och frågorna aktualiserades åter när Anders fick nöjet att hjälpa Claes med diverse pyssel på den nyinköpta husbilen. Relationen fördjupades och Claes insåg nu att det faktiskt funnits två husbilar. Problemet var bara att allting pekade på att nummer ett var bortskrotad sedan många år.

Vad hände då med den första husbilen? Bilar och dess historier brukar många gånger visa vara rätt så fantastiska och denna är inget undantag. Länge florerade ryktet om att husbil nr 1 blivit uppskuren till torgvagn och sedermera skrotad. Anders gjorde tidigt själv sina egna efterforskningar och genom sitt företag Motortjänst i Lennheden fick han ju kontakt med diverse motorfolk. Ingen hade dock varken sett eller hört något. Namnet på privatpersonen som köpte ”Storebror” var osäkert och det fanns inget registreringsnummer att forska på, ”case closed” med andra ord, men historien tog en mycket märklig och nästan helt osannolik vändning...