Den ursprungliga projektgruppen bildades 2007 och bestod då av:

Jonas Leklem
Saabentusiast från Jämtland. Äger bland annat Saab 92.
Hans “Kaparn” Kaplan
Saabentusiast från Borlänge
Claes Johansson
Motorjournalist och Saabentusiast. Äger bland annat “lillebror” och en Saab 92.
Lars “Julle” Olofsson
Fordonsmagiker med allt från hotrods till Saab 92 på meritlistan
Martin Bergstrand
Tidigare ordförande i Saabklubben samt styrelseledamot i MHRF. Saabägare med bland annat Saab 92.
Anders Johannesson
Son till Torsten som byggde husbilen

 

Historik

 

 

1963 fick ägaren till AB Biltjänst i Ramsele, Torsten Johannesson, en snilleblixt.

Det fanns husvagnar, och det fanns bilar. Varför inte kombinera en husvagn och en bil och bygga en av världens första husbilar?

Assisterad av bland andra sonen Anders Johannesson, skred Torsten till verket. Utgångsmaterialet fick bli en Saab 92. Sannolikt tilltalade framhjulsdriften med god framkomlighet och säkert också frånvaron av utrymmeskrävande kardan- och bakaxel.

Drivlina, chassie, styrning, instrumentering med mera hämtades alltså från Saab 92. Nu tillhör en Saab 92 i originalskick med sina 28 hk inte de allra starkaste bilarna, och vid besiktningen skulle det visa sig att det, tillsammans med ett högt främre axeltryck, var en bidragande orsak att fordonet ej klarade registreringsbesiktningen. Följden blev att fordonet hamnade i en skogsbacke i skogarna väster om Säter. Där fick den göra tjänst som jaktstuga i ängslig väntan på att förpassas till de sälla jaktmarkerna.

Efterföljaren

Med utgångspunkt från erfarenheterna från den första bilen, skissades det på en uppföljare, denna gång på en Saab 95 med tvåtaktsmotor på 40 hk. vilken senare skulle konverteras med en V4-motor på 65hk.

Det fanns ett stort intresse för produkten, bland annat visade Saab ett stort intresse. Men det blev inget av från Saabs sida. Kanske såg man det som en konkurrent till sin egen Saabohusvagn. Projektet avstannade, och flera decennier senare annonserades husbilen ut på Blocket.

Nutid, och den ursprungliga husbilen

Annonsen på Blocket fångade bland andra Claes Johanssons intresse, och det blev affär. Då visade det sig att det även fanns en “storebror”, det vill säga “vår” Saab 92 husbil.

Mån om att detta fordon skulle bevaras, publicerade Claes ett upprop på Saabklubbens forum och förtäljde att det nu fanns chans att rädda ett unikt stycke svensk motorhistoria. Intresset var till en början svagt, men till slut började ett knippe eldsjälar att smida planer, och målsättningen var solklar…

Husbilen skall återuppstå!