Detta har hänt...
Bärgning
Hemtransporten
Kontakt med Bilprovningen
Uppstart
Framaxeltryck
Klassikers film
Julbordet
MHRF
Saab92h
featured in Saab Driver
Julles "kupp"
Besök av Ramsele
Motorhistoriker
Så här är
det förstås!
Bilder från mässan
Bilder från Tängtorpet
Julles tankar efter
årsmötet
Missa inte!
Ny film...
Bo-i-bil-bilar
Första kontakten med Bilprovningen
2007-11-19
Varit på bilprovningen idag och diskuterat husbilens möjligheter till registrering. Utan att säga för mycket känns det som om vi helt klart har stöd för våra tankar. Förklarade ingående hur viktigt det är bla. motorfordonshistoriskt sett mm. att ha kvar gamla årsmodellen osv. Det kändes som om vi var på samma nivå och det är klart, jag är ju inte heller direkt någon yngling med stora och orimliga visioner. Har ju presenterat mer än ett bygge för dessa herrar och kan nog påstå jag brukar ha någorlunda substans i mina frågor och att dom brukar lyssnar på vad jag säger. Vi diskuterade givetvis vikter, framvagnsbelastningar osv. och Göran har tagit kopior på de dokument vi har och skulle kolla närmare på det hela. Det är ändrade regler på viktklassning av just husbilar och deras
tjänstevikt-totalvikt kan idag till skillnad mot tex. personbilar
ligga väldigt nära. Man tittar först på husbilens utrymmen/konstruktion
och hur många passagerare den kan tänkas vara avsedd för. Så även om
tex. själva chassiet från början klarar av en mycket högre lastvikt
så klassas det då viktmässigt ner. En totalvikt kan man "skapa"
efter fordonets konstruktion givetvis med hänsyn till ingående
komponenter och just där kan det vara aktuellt med
SFRO:s hjälp. Nu
är vi så pass lyckligt lottade att Ingemar
Norrman, SFRO´s representant här i Östersund,
bor i Ås... Alltså samma by som jag och Ingemar har endast 3km
färdväg hit där husbilen finns. Vi behöver snarast en viktuppgift på vad en Saab 92´a väger på framaxeln Den enda på framaxeln direkt viktbesparande åtgärden jag har hittat på husbilen är att montera batteriet bak bredvid bensintanken, då tappar vi kanske 12-15kg inte mer. Annars det som känns mest akut nu är att hitta ett ev. chassienr (ska leta) och sedan få en ursprungskontroll till stånd. Själva ursprungskontrollen är egentligen inget bekymmer då vi har full dokumentation från tillverkningen till dagens datum men ett aber är dock vi inte har en fullvärdig tidigare identitet att peka på (läs registrering). Ursprungskontrollen kan Göran göra på plats och när vi väl har ursprungskontrollen klar och dokumenet i pärmen... Då om något, kommer det kännas som om vi är ute på banan.
|